GRAIU

O fuziune în sunet și în spirit între romanități orientale și moșteniri afro-americane, aduse în contemporan sau despre rădăcini ramificate atât de profund încât se întâlnesc.   

Pentru că graiul este elementul de bază al limbii, depozitarul rădăcinilor noastre culturale, ne arată de unde venim și da, în afară de limbă, graiurile sunt și muzică și cânt, arhetipuri mentale și sonore, sunt ritual și catharsis, izvorâte din cel mai visceral și sincer strat al ființei noastre.

GRAIU reinterpretează organic muzici în graiuri din ceea ce poate unii am auzit la școală că sunt dialectele istorice românești (două din ele pe cale de dispariție): aromâna, meglenoromâna, istroromâna și, desigur, dacoromâna (româna standard nord-dunăreană), într-o oglindă tematică și sonoră cu muzica tradițională în graiul afro-american de dinaintea bluesului și jazzului.

Cântece ritualice și de joc, balade haiducești, doine, cântece lirice și pastorale din Tessalia, Pind, Meglen, Albania, Macedonia, Istria și diferite zone din România, iar de cealaltă parte a Oceanului – field-hollers, spirituals, shouts, prison blues, cântece de muncă și gospel. 

GRAIU este cu și despre muzică ce nu a fost creată în scopuri de divertisment. Un act de rememorare a unui patrimoniu cultural ce altminteri dispare împreună cu comunitățile tradiționale care l-au creat. Explorând convergențe aparent improbabile, GRAIU își datorează existența unei revelații despre cum oamenii își pot vărsa sufletul la fel într-o doină maramureșeană, un cântec polifonic aromân și un field-holler afro-american.

Neîntâmplător, puntea culturală pe care o propunem aici a început să o construiască însuși marele etnomuzicolog Alan Lomax, căruia îi datorăm revelarea unui imens patrimoniu de folclor afro-american și universal și care nu a fost străin de muzica noastră tradițională, ba chiar a editat un album de folclor românesc arhaic în 1960 (ce conține inclusiv un cântec în dialectul aromân) și a cules cântece din satul transilvănean Drăguș, jud. Brașov în 1968.

Abordarea integrează organic stilurile de cânt tradițional cu un acompaniament instrumental  neconvențional, minimalist, dar relevant cultural, chiar simbolic, atât pentru muzicile tradiționale balcanice cât și pentru cele afro-americane, prin natura instrumentelor alese.

De la lansarea albumului de debut “Îngân lumea – despre blues și cântări tărăgănate” în Aprilie 2019 (inițial sub titulatura Alina Ciolcă & Band) activitatea proiectului GRAIUAlina Ciolcă voce, Mac Marian Aciobăniței chitară, Adrian Chepa percuții, bas, drâmbă – numără apariții la festivaluri și evenimente culturale precum: Festivalul Internațional de Folclor București 2019; Festivalul de Film și Istorii Râșnov 2019; Tam-Tam Festival 2019     7 IN 7 Art Festival; Bluzău – Blues, Jazz and anything else Festival 2019; Enescu, Orfeul Moldav – Filarmonica Mihail Jora Bacău 2020; Rocktoberfest 2021; Ziua Iei la Muzeul ASTRA Sibiu 2021; Roland Jazz Festival 2021 & 2022; Buzău International Arts Festival 2021&2022; Straiță Plină 2021&2022; Embargo Fest 2022; Ziua Minorităților Naționale la Filarmonica de Stat Sibiu 2021; Street Delivery Baia Mare 2022; Concerte pe Acoperiș la Filarmonica de Stat Sibiu 2022, Ploiești Jazz Festival 2022; Zilele Culturii Naționale la Muzeul Național al Literaturii București 2023.

GRAIU va cânta la UBF #4 sâmbătă, 21 octombrie 2023, la ora 18, în sala mică PUB, în cadrul evenimentului de lansare al antologiei Istoria sunetelor.