Ecouri în presă

JAZZ ON URBAN BLUES

La rubrica „incredibil dar adevărat” am trăit bucuria de a contoriza în Capitala noastră dragă, la mijloc de aprilie 2022, trei împrejurări spectaculare de jazz în două zile! – ca în vremurile bune, de pe când nu apăruseră pe cerul patriei norii ameninţători ai Pandemiei şi nici nedorita proximitate a unui atroce conflict militar nu departe de fruntarii… Aşadar, joi 14 aprilie, s-au stratificat temporal excepţionalul recital susţinut în Clubul Green Hours din Calea Victoriei nr. 120 de Trioul Nicolas Simion (saxofoane, flaut) / Andrei Petrache (un tânăr şi deosebit de talentat pianist, de care vom mai auzi vorbindu-se) / Sorin Romanescu (ghitară) şi în acceaşi seară, concertul oferit lunar de Big band-ul Radio sub bagheta dirijorală a lui Ionel Tudor.

Apoi, din seara următoare ospitalierul The PUB Universităţii a găzduit în weekend tripticul de concerte reunite sub genericul „URBAN BLUES FEST” preconizat în răstimpul 15-17 aprilie   – neîndoielnic, cel mai marcant eveniment de profil din Bucureşti derulat în această primăvară, un proiect marca artasunetelor.ro, imaginat şi dispus în pagină organizatorică de redactorul-şef al cunoscutei reviste on line, infatigabilul Radu Lupaşcu. Autor al impresionantului dublu volum (800 de pagini!) „Blues Made in Romania” lansat cu acest prilej, el şi-a propus a demonstra odată în plus că, originar din Africa, bluesul s-a constituit (încă de la preluarea lui pe continentul american de nord acum mai bine de două veacuri) nu numai ca un gen muzical în sine, ci şi drept „părinte” al mai multor forme de exprimare sonoră precum acelea numite rock and roll, rhythm and  blues, funk, soul şi mai ales jazz. Pe acest considerent s-a născut benefica idee ca prima din cele trei seri „URBAN BLUES FEST” să fie dedicată integral jazzului! Însoţită de solicitarea expresă adresată interpreţilor de a include în repertoriu pe cât posibil şi teme de blues care să prefaţeze travaliul lor jazzistic. La menţionata seară de jazz cu aromă de blues mă voi referi în rândurile de faţă.

Venit din Braşov unde s-a fondat cu patru ani înainte, Quintetul Midnight Buzz a inaugurat seara cu sonorităţi stenice, energizante ce s-au dorit a întrupa, exclusiv prin intermediul propriilor compoziţii, conceptul unei fuziuni libere funk, new jazz, soul, purtând amprenta de vitalitate şi de francheţe a tinereţii. Costi Popescu – baterie, de profesie inginer, artistul plastic Tudor Asciu – la ghitară bas, fotograful Lucian Brăgar – instrumentist la keyboard, graficianul Cristian Tîrsan – ghitară şi charismatica, dezinvolta vocalistă Angelina Rudneva au conferit laolaltă pregnanţă denominaţiei Midnight Buzz, grup aplaudat şi anterior la vestite festivaluri de blues şi de jazz, ca cele de la Brezoi, Braşov, Tg. Mureş. Şi la „URBAN BLUES FEST” cei cinci talentaţi interpreţi s-au dăruit pe sine sub imboldul sincerităţii, atât împreună, cât şi solistic ca improvizatori, oferind celor prezenţi cele opt creaţii colective, numite  „NAKED IN THE SUN”, „TIC TAC”, „TANGO MAN”, „CHASE”, „FLYING LOW”, „GLASS WALL”, „ELECTRICAL SUNDANCE”, „SAINT ROUMAIN”.

Specializat în formule de duo
vocal-instrumental, admirabilul ghitarist Sorin Romanescu a
însoţit-o de astă dată în demersul ei interpretativ-creativ pe o recunoscută
tălmăcitoare a cântului (fie acesta de 
jazz, musical ori coral, rock sau muzică
clasică), dar şi dirijoare, actriţă, dansatoare Ralù Stoica, devenită
notorie graţie conlucrărilor sale cu
grupurile Jazzappella şi See Seven, corul Preludiu, cu
grupul Hot Club de Bucharest, cu Jinga’ Symphony Orchestra, Teatrul
de Operetă şi Musical „Ion Dacian”, Mircea Tiberian şi Teatrul
Metropolis, prezenţei în distribuţia operei rock „Cruel”, parteneriatului
permanent cu muzicianul de blues Alex Tomaselli. Posesor desăvârşit al
tehnicii ghitarei, expert plăsmuitor al unor mirifice înlănţuiri de
acorduri, Sorin Romanescu a cucerit şi prin dedublările
interpretative realizate „el cu el”, utilizând procedeul PLL ((Phase-Locked
Loop = buclă de blocare în fază), care i-a îngăduit să se auto-acompanieze.
Recitalul de înaltă ţinută interpretativă al tandemului Ralù Stoica – Sorin
Romanescu a rememorat spectatorilor unsprezece celebre teme standard ale
jazzului, nicicând uitate – „BLACK
COFFEE” (S. Burke, P. Webster), „NIGHT AND
DAY” (Cole Porter), „SUNNY” (Bobby Hebb), „BEAUTIFUL
LOVE” (Victor Young, Haven Gillespie), „CARAVAN” (Juan
Tizol), „GEE, BABY, AIN’T GOOD TO YOU” (Andy Razaf, Don
Redman), „NATURE BOY” (Eden Ahbez), „NO MORE BLUES” („CHEGA
DE SAUDADE”) (Antônio Carlos Jobim, Vinícius
de Moraes
), „IT
DON’T MEAN A THING” (Duke Ellington), „ÁGUA DE BEBER” (Antônio
Carlos Jobim, 
Vinícius de Moraes), „BILLIE’S BOUNCE” (Charlie Parker).

O a treia prezenţă scenică l-a avut ca protagonist pe remarcabilul ghitarist Alex Man care a evoluat în trio cu tânărul şi virtuozul contrabasist Alex Mike şi experimentatul ritmician Claudiu „Naşul” Purcărin. Am spune, „un recital de tentă blue” în care cele şapte momente muzicale au fost anticipate fiecare de explicite alocuţiuni rostite la microfon de liderul Alex Man, comentarii care s-au dovedit binevenite, lămuritoare mai ales în măsura în care parte dintre secvenţele incluse în program s-au raportat efectiv la blues. Ca de fiecare dată, muzicianul de relevabil profesionalism, rafinat armonist şi improvizator inovativ Alex Man – care este totodată un  respectat profesor de ghitară la Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti – s-a vădit orchestratorul en titre al bunelor intenţii concretizate spontan de coechipierii săi de trio întru revelarea unui intens interplay (interacţiunea liberă a ideilor muzicale). La rându-i, contrabasistul Alex Mike a girat cu aplomb fundamentele armoniilor, dar a strălucit şi în intervenţii solistice pline de inventivitate, în timp ce arhitectul de ritmuri Claudiu Purcărin (absolvent al Academiei Naţionale de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj, format întru jazz ca baterist al Big band-ului „Gaio” din acelaşi municipiu [1996-2002], component al grupului „Sistem”, apoi al faimosului „Nightlosers”, colaborator al pianiştilor Ion Baciu Jr., Puiu PascuSorin Zlat, Marius Vernescu etc.) a agrementat prin variate formule combinatorii groove-ul ritmic al formaţiei. Iată titlurile / autorii temelor abordate de colegii din trio: „DJANGO” (John Lewis), „BAGS’ GROOVE” (Milt Jackson), „SHIVERS” (Charlie Christian), „UNIT 7” (Sam Jones), „FOUR ON SIX” (Wes Montgomery), „FREIGHT TRANE” (Tommy Flanagan), „CON ALMA” (Dizzy Gillespie). Un mult gustat moment-surpriză l-a marcat invitarea în ambarcaţiunea jazzistică a trioului, de către Alex Man, a vechiului, bunului său prieten Sorin Romanescu pentru un episod final gen jam session incluzând temeleSEVEN COME ELEVEN” (Charlie Christian, Benny Goodman) şi „CHEROKEE” (Ray Noble). Am aplaudat şi un încântător dialog polifonic al ghitarelor, numai ele singure, fără susţinerea celorlalţi camarazi de grup…

şi fiindcă, nu-i aşa? – până la urmă „orice naş îşi are naşul”, seara a fost aureolată apoteotic de event managerul Radu Lupaşcu care a urcat în scenă îmboldind publicul să-i cânte împreună cu el lui Claudiu Purcărin hit-ul aniversar „happy birthday to you”, întrucât exact în 15 aprilie, „naşul” a împlinit 43 de ani! ba mai mult – nu ştim de unde – a apărut şi un tort cu făclii!

Să mai amintim, spre a sublinia reuşita deplină a manifestării, insolita expoziţie de afişe, lipite – unde credeţi? – pe… tavanul clubului de production managerul şi colecţionarul Mihai „Croco” Manea, existenţa unui mini-târg de vinyl-uri / CD-uri şi desigur, mai sus pomenita lansare a dublului volum „Blues Made in Romania”. Apreciabilă – calitatea sunetului asigurată de Gabriel „Pipaiu” Andrieş. Au fost tot atâtea convingătoare argumente ale unui ambient festiv unind preferinţele!!!

Florian Lungu

10 mai 2022                      

“Ne-a plăcut foarte mult. Felicitări pentru întreaga organizare. A fost o seară minunată!”

Carmen Bunaciu

“Concertul Nightlosers a fost cireaşa de pe un tort foarte generos şi bine ornat. A ieşit foarte bine, a fost o experienţă de ţinut minte şi de povestit şi altora. Se pare că scena de blues din România nu o duce deloc rău până la urmă. Şi tinerii de la Green Onions… ce şoc am avut când i-am văzut şi când i-am ascultat! Basistul trăia fiecare notă, parcă ciupea din carnea lui, nu din corzile de bas. Cât despre chitarist/vocalist…de unde a scos vocea aia? E ceva să cânţi pe aceeaşi scenă la 18 ani alături de muzicieni consacraţi şi să nu se simtă diferenţă deloc. Încă o dată, felicitări!”

Claudiu Oancea

Ediția de primăvară Urban Blues Fest 2022 și-a spus cuvântul prin organizarea impecabilă semnată de principalul organizator, Radu Lupașcu și echipa sa, și prin șirul de artiști care au animat sala clubului The Pub Universității, artiști aleși cu atenție de organizator și împărțiți cu inteligență pe parcursul celor trei seri de festival, seri de culori sonore diverse: jazz-blues, blues-guitar, etno-blues, blues experimental, blues rock. Nu vreau să vorbesc prea mult despre celebritățile fiecărei seri, cum ar fi, magnificul duo Ralu Stoica – Sorin Romanescu, fascinantul duo Storytellers (Marcian Petrescu-Mihai Tacoi), redutabilul trio Stones Free (Florin Ochescu-Alex Tomaselli-Lucian Cioargă), electrizantul George Baicea cu trupa sa cu tot sau încântătorii Nightlosers, inventatorii etno-blues-ului românesc. Mi-ar plăcea ca publicul prezent acolo să-i fi reținut pe nou-veniții fiecărei seri de festival, Midnight Buzz, Green Onion Experience și, mai ales, Kindlein, Pădurariu, Cătană Trio din Timișoara, în opinia mea, revelația marelui eveniment. Trio-ul cu doi băieți și o fată ne-a oferit o altă fațetă a bluesului, cea de avangardă în care bluesul a căpătat dimensiuni exprimentale, progresive și alternative. Cu toate că nu lucrau decât de puțin timp împreună, ei au reușit să lase impresia că se cunosc și concertează de ani de zile. Versatilitatea vocalistei (totodată, și o excelentă flautistă) s-a aliat perfect cu tonul chitaristului care, în calitate de compozitor și vocalist, a completat, alături de percuționist, tabloul muzical în care ineditul improvizației și al interpretării au fost tușele esențiale.

În concluzie, felicitări, Radu Lupașcu, ne vedem la ediția de toamnă!

Ștefan Naftanailă,

Radio România Cultural

Un inginer la Urban Blues Festival 2022 – Spring Edition

Deși mi-ar fi plăcut, nu sunt muzician, impresar, organizator de evenimente, personal tehnic șamd., sunt, precum majoritatea, doar un iubitor al muzicii bune și un spectator împătimit, participant la sumedenie de concerte live. Sunt doar un inginer mare fan al muzicii în oricare formă de prezentare, dar mai ales LIVE!

Dar chiar și așa, fiind în preajma celor care, cu talent, dăruire, sacrificiu uneori, compun, imprimă, prezintă muzică în concerte, mă simt ca făcând parte din marea familie a muzicienilor români, în special din zona blues, jazz, rock.

Când bunul meu prieten Radu Lupașcu, un împătimit al muzicii bune, mi-a spus ca va organiza Urban Blues Festival Spring Edition, am scris în 25 februarie pe Facebook că, citez, “își vede eforturile răsplătite prin organizarea unui festival de înaltă ținută în centrul Capitalei, un eveniment necesar, după părerea mea, în peisajul cultural bucureștean. Fanii muzicii de gen … iau de câțiva ani drumurile festivalurilor în țară, acum însă va veni festivalul la noi și vom fi prezenți cu mare drag în 15-17 aprilie la Pub Universității. Sincere felicitări, Radu Lupașcu și Radu Gorgu!! “

Acum, după ce festivalul s-a încheiat și spiritul lui a rămas încă viu între pereții unui Pub Universității extrem de primitor, oferind o scenă tuturor, muzicieni și spectatori uniți prin dragostea pentru muzică, realizez că felicitările adresate în februarie au fost doar o “uvertură“ la ceea ce ar trebui să fie de fapt mulțumirile noastre, ale spectatorilor care au participat profund implicați la un eveniment memorabil, o serie de concerte de jazz și blues cum eu, de 22 de ani in Capitală, nu am văzut aici! Toți muzicienii, toate trupele prezente, au încântat publicul, având suportul unei echipe de organizare profesioniste și un sound de nivel internațional. Nu o spun doar în nume personal, având totală încredere în profesionalismul organizatorilor ca un instrument în acțiune în numele iubirii lor pentru muzică, am reușit să aduc peste 20 de spectatori la festival și absolut toți au rămas cu o amintire de neșters, aștepând, cum altfel?, următoarea ediție a festivalului!

Prin urmare încheierea acestor rânduri nu este altceva decât … o pauză in așteptarea următorului eveniment, încredințat fiind că vom fi spectatorii unei alte serii de spectacole de muzică și lumină care să ne impresioneze cel puțin precum cea încheiată în 17 aprilie ac.

Radu Birişteică

16 mai 2022

„Am pus pe harta festivalieră a Bucureştiului, primul festival dedicat bluesului. A fost un eveniment sold out, cu trei premiere muzicale din ţară, Midnight Buzz, Kindlein Pădurariu Cătană Trio şi Green Onions Experience, foarte bine primite de publicul bucureştean. Headlinerii, Alex Man Trio, George Baicea Blues Band, Stones Free şi Nightlosers au oferit recitaluri de excepţie! Duo-urile Ralù Stoica şi Sorin Romanescu, Storytellers – format din Marcian Petrescu şi Mihai Tacoi şi trioul Foxy Lady Band, cu singura chitaristă de blues jazz din România, au pecetluit reuşita unui eveniment dedicat bluesului, cu 100 % prezenţă românească. Pentru ediţia de toamnă a Urban Blues Fest vă voi propune alte trupe cu personalitate din bluesul românesc şi vom avea cel puţin un invitat din afara ţării. Am fixat în calendar şi zilele ediţiei a doua, ele sunt 14, 15 şi 16 octombrie 2022.”

Radu Lupaşcu, event manager Urban Blues Fest.

URBAN BLUES FAST Spring Edition. Friday Jazz Blues. ALEX MAN TRIO. La The PUB Universității

Vinerea de jazz de la Urban Blues Fest s-a încheiat cu un concert de mare clasă. Alex Man Trio compus din: Alex Man, Claudiu Purcărin și Alex Mike. Trei conservatoriști prezentați de un binecunoscut și binecunoscător al jazz-ului, Florian Lungu.

Doi grei ai jazz-ului, Alex Man la chitară și Claudiu Purcărin la tobe alături de un tânăr în plină ascensiune, Alex Mike la contrabas, ne-au oferit o seară de jazz pur, remarcată și de prietenul și invitatul nostru, Radu Molnar. A fost concertul acela de jazz care, pe noi iubitorii genului, ne face să înțelegem de ce suntem acolo.

Mult ritm, improvizație și solistică din plin, totul instrumental, într-o sală plină de împătimiți ai genului, multe aplauze și nu acelea de final ci acelea care punctează fiecare realizare a scenei. O rețetă a unui jazz de înaltă ținută!

Pe Alex Man, despre care tot scriem de ceva timp, l-am felicitat înainte de începerea concertelor, în grădina pubului, iar la sfârșit și pe ceilalți doi protagoniști. Cu Alex Mike ne-am reamintit de un alt concert al său într-o formulă de trio, într-un alt loc unde ne-am și prezentat.

Jazz-ul românesc are un filon nesecat de talente, profesori și elevi și noi punem umărul în a-i face cunoscuți.

Într-un final apoteotic, pe scenă, alături de cei trei, a urcat un alt nume greu, Sorin Romanescu, astfel că publicul prezent a avut ce savura.

Un excelent final de seară și o primă zi de festival terminată în mare forță. Tot respectul pentru organizatori. Și noi am fost bucuroși că ne-am aflat când trebuia, unde trebuia.

Stela Feldrihan, Cătălin Statie

https://www.youtube.com/watch?v=fgF7x1CHLV8

Video/URBAN BLUES FEST Spring Edition. Three Side of The Blues. BAICEA BLUES BAND. La The PUB Universității. Prima parte

Am ales să vă prezentăm concertul trupei Baicea Blues Band în două părți pentru că acolo s-au întâmplat multe lucruri.

În primul rând acolo George Baicea e ca acasă în familie. Concertul a avut loc în fața familiei și prietenilor cei mai apropiați. V-am spus noi în alt articol de o masă pe centrul PUB-ului, masa Radu Lupașcu & Radu Birișteică & Friends. Nu am spus tot. Era masa Prietenii lui George Baicea. Și nu numai masa aceea!  Să ne gândim la organizatori, alți prieteni, cum ar fi Viorel Marinache sau Manea Mihai croco și la mulți alții prezenți în seara festivalului.

Până și prezentarea făcută de Viorel și Laura (prezentatorii festivalului) s-a transformat în Baicea Blues Band Ft. Viorel Marinache & Laura Cernea.

Baicea Bues Band a avut și un invitat, un saxofonist, Ionel Georoiu și el aparținând familiei.

Și la sfârșit a urcat pe scenă, cu cartea proaspăt lansată, Blues Made in Romania chiar Radu Lupașcu.

Așadar, a fost seara lor!

Exemplificăm tot ce am scris în această primă parte cu un material video.

Stela Feldrihan, Cătălin Statie

https://www.youtube.com/watch?v=7DdOwsm2ZC4

 

Video/URBAN BLUES FEST Spring Edition. Three Side of The Blues. BAICEA BLUES BAND. La The PUB Universității. A doua parte

Acest al doilea articol despre Baicea Blues Band este destinat să vă dezvăluie, dacă mai era cazul, o triadă de mari muzicieni de blues avându-l pe George Baicea vârf de lance.

George este un chitarist extraordinar, unul de top five, pe care nu-l cunoșteam la apariția acestui site, despre care mi-a vorbit elogios un prieten comun, Radu Birișteică. Ulterior, confirmarea calităților sale de intrumentist și de muzician mi-a venit de la un alt prieten, de data asta un chitarist, Mike Vlahopol.

George chiar este un mare chitarist, și-a format un trio compus din alți doi grei ai instrumentelor la care se produc, Cătălin Răsvan și Nicu Georoiu.

Satisfacția de a cânta a celor trei a fost imensă, având în vedere mulțimea de prieteni și cunoscători prezentă în sală. Printre ei și noi, cei de la contacteculturale.ro

Despre cum a fost prezentat concertul și cum a început el, v-am descris în articolul anterior.

Acum vă spunem restul. Evident că maestrul de sunet, Pipaiu, a ridicat nivelul și astfel forța cu care bluesul s-a abătut asupra sălii a fost formidabilă. Flama a cuprins atât sala cât și artiștii, aplauzele furtunoase au fost aproape permanente, bisul obligatoriu iar Baicea a coborât de pe scenă executând un lung solou, atât cât a trebuit ca să înconjoare masa acea mare din mijloc, Lupașcu, Birișteică & Co.

Finalul apoteotic a fost finalul unei întregi seri de excepție, a unui festival mai mult decât reușit și finalul unui concert de istorie.

De la George Baicea avem mari așteptări în continuare, având în vedere că știm de unele colaborări ale sale despre care nu o să scrie până nu ni se dă voie. Și, de asemenea, știm că există, acolo, la acest excepțional muzician, o serie de compoziții proprii destinate să apară pe un viitor album, de la a cărui lansare nu vrem, sub nici o formă, să lipsim.

Materialul filmat de la sfârșitul articolului o să confirme ce noi tocmai v-am povestit.

Stela Feldrihan, Cătălin Statie

 

https://www.youtube.com/watch?v=6xN6WVrvOpg&feature=emb_imp_woyt 

URBAN BLUES FEST Spring Edition. Blues Guitar& Party Night. FOXY LADY BAND. La The PUB Universității

Revenim la a treia seară a Urban Blues Fest și vă prezentăm recitalul unei mult apreciate de către noi, Roxana Stroe. Am mai scris despre concertele ei de blues pe diferite scene românești și cu diferiți invitați iar atunci, la festival, aveam posibilitatea să o vedem direct la scenă.

Deoarece Radu Gorgu ne-a așezat în acea seară la masa 1 am avut ocazia să stăm foarte aproape de artiști și să vedem tot ce mișcă.

Surpriza mare a fost ca Roxana să se așeze chiar la masa noastră alături de niște prieteni apropiați de-ai ei. I-am spus că noi o apreciem în mod deosebit și că interesul nostru pentru acea seară era dat de prezența ei. Ne-a gratulat cu un frumos zâmbet pe care l-am și folosit ca principal la articolul nostru.

Acel concert al ei a fost o revenire după o îndelungată pauză muzicală și emoțiile erau normale. În plus, colegul ei, basistul Cătălin Răsvan, ce urcase pe scenă cu o seară inainte s-a îmbolnăvit. A trebuit să apeleze la un alt veteran al basului din blues, Alex Tomaselli, care a sărit imediat să o sprijine.

După prezentarea lui Viorel Marinache, Foxy Lady Band în formula Roxana Stroe, Alex Tomaselli, Nicu Georoiu a urcat pe scenă prezentându-ne un super concert. Având suportul unor grei ai instrumentului ca Alex și Nicu, Roxana a dat liber întregului ei talent. Știind pregătirea ei profesională nu am fost uimiți de acuratețea cu care se exprimă la chitară, de căldura cu care degetele ei transmit acea vibrație care face bluesul atât de iubit. Nu toți cei care performează în blues la un instrument performează și la voce. Nu este cazul Roxanei care are o voce caldă și mai ales clară.

Trioul de pe scenă a dovedit încă o dată calitatea deosebită a muzicienilor români și a demonstrat din nou că Radu Lupașcu știe ce face.

După concert Roxana s-a așezat, din nou, lângă noi. Manea Mihai croco a venit să o mângâie părintește pe cap, el cunoscând-o de foarte mică. Ea a incercat să ni-l prezinte pe Croco, neștiind că e prietenul și colegul nostru. ”Dragă Roxana, sunt și aici … la Contacte Culturale” (Manea Mihai croco).

Un concert pe cinste, cu muzicieni consacrați și cu noi, parteneri media!

Stela Feldrihan, Cătălin Statie

Video/URBAN BLUES FEST Spring Edition. Blues Guitar & Party Night. GREEN ONIONS EXPERIENCE. La The PUB Universității

A treia zi a festivalului a pornit la drum cu o trupă din Cluj Napoca, care cântă blues și ai cărei membri sunt puști cu vârste cuprinse între 17 și 19 ani. Vă dați seama ce diferență de vârstă între ei și Stones Free cu al lor șaptezecist Florin Ochescu? Le putem spune liniștiți…”Nepoți ai Bluesului!”

Componența:

Vlad Mocănescu, 18 ani, chitară solo, voce

Vasile Dincă”Digby”, 19 ani, chitară ritm

Darius Blaj, 19 ani, chitară bas

Peter Covriga-Dragu, 17 ani, percuție

Blues la 17 și 19 ani în România? Devenim curioși. Normal că ne-am făcut temele înainte, am ascultat și citit cam tot ce-a apărut despre ei, am făcut și conexiunile necesare, știam că vor fi prezenți la un mare festival în aer liber din România, așa că ne-am pus pe studiat în direct. La fel și Radu Gorgu.

Dacă la jazz trebuie să studiezi la greu pentru a te impune, la blues trebuie, oarecum, să treci prin viață pentru a te expune. Interesant de văzut ce trăiri interioare pot să exprime niște puști la vârsta lor.

”Vlad (care este fan Mark Knopfler, Derek Trucks, Bob Dylan) cu Vasile (pasionat de The Doors, Steve Cropper, Albert King) erau prieteni buni de câțiva ani, iar pe Darius (influențat de muzica funk, Bill Withers, Joe Dart și Primus) l-au cunoscut la școală. Pe Peter (care ascultă Steve Gadd, Nerve, Jojo Mayer) în schimb, l-au cunoscut anul petrecut la Voltaj Academy (din Cluj-Napoca), unde ulterior i-a adus pe Digby și Darius pentru a crea formula definitivă Green Onions Experience.”(Tiberiu Farcaș)

Au pornit ca niște greuceni, cu mult curaj, cu multă forță. Formula completă, cu chitară ritm, ceea ce nu prea se întâmplă în bluesul nostru, le-a permis să atace cu un repertoriu ce a cuprins piese de la Dire Straits la Pink Floyd sau Santana. Ritmul a fost consistent, prezența scenică a lui Digby fiind pe măsură. Foarte bun! Acolo unde e o chitară ritmică bună, sunetul este plin.

A sunat foarte bine basul, exact, având în vedere ce firav era proprietarul. Darius a trăit intens pe scenă de la început la sfârșit. A știut perfect să se sincronizeze cu Peter.

Puștiul Peter a fost, ca să spun așa, motorul-metronom ce a împins Onionsul cu forță. Deși cel mai mic de vârstă, s-a năpustit cu furie asupra tobelor, cu o exactitate demnă de invidiat. Dacă-i puneam pedalier dublu intra în zona metal. Mi-a confirmat că a cochetat cu metalul. Mi-a plăcut la el că a stat îndelung să-l studieze pe greul Nicu Georoiu și modul acestuia din urmă de exprimare la același instrument.

Vlad a dominat vizual, nu atât prin prezența scenică și a numărului de chitare pe care le-a folosit sau a solourilor foarte bune, cât prin vocea deosebită cu care ne-a încântat. Nu am reușit să-l întreb ce tehnică a folosit dar spunem cu mâna pe inimă că aceea a fost o Voce de Blues.

A știut să-i mulțumească de pe scenă aceleia care a fost cu tot sufletul și tot efortul alături de el, MAMA LUI. Fiind și noi părinți, am apreciat foarte mult gestul lui!

Toți acești copii, ca și cei din zilele anterioare ale festivalului, arată că bluesul are viitor, chiar dacă între generații este o oarecare distanță. Ce mână bună a avut Radu Lupașcu! Inteligentă alternanța asta!

L-am amintit pe alt Radu, Gorgu de data asta, deoarece i-a întrebat de ce cântă blues. Și ei i-au răspuns că asta este muzica ce le place lor. Managerul PUB Universității ne-a dezvăluit discuția cu ei și a concis, ca și noi, că bluesul va avea viitor.

Dacă nu se întâmplă ceva, cum se întâmplă cu mulți cei de vârsta lor și nu o iau pe căi diferite, băieții ăștia vor domina scena de blues de la noi. Și vor atrage la masa de împătimiți ai bluesului din ce în ce mai mulți tineri. Vor migra către astfel de cluburi de la altfel de cluburi.

 

Stela Feldrihan, Cătălin Statie

https://www.youtube.com/watch?v=paiF4J484xo

 

Video/URBAN BLUES FEST Spring Edition. Three Side of The Blues. KINDLEIN PĂDURARIU CĂTANĂ TRIO. La The PUB Universității

Ineditul celei de a doua seri a Urban Blues Fest-ului s-a numit Kindlein Pădurariu Cătană Trio din Timișoara. O rupere de ritm mai mult decât necesară între celelate două concerte de blues clasic, unul care atacă o perioadă mai veche a bluesului (Storytellers) și altul, o perioadă mai de forță a aceluiași gen (Baicea Blues Band). Probabil că dacă nu ar fi apărut acest trio s-ar fi declanșat o liniaritate pentru această a doua seară de festival. Radu Lupașcu a arătat că a avut încă de la început un concept corect.

Pe noi ne-a surprins efectiv acest trio. Am avut încă din faza de publicitate a festivalului acces la materialele despre ei, materiale care ne-au informat dar una este să citești și alta este să asculți pe viu.

Prezentarea făcută de prietenul Viorel Marinache ne-a făcut extrem de curioși…”avem un incitant blues progresist, avangardist…” Și progresist și avangardist…și blues ?

Emil Kindlein chitară, muzicuță și voce

Cristina Pădurariu flaut, didgeridoo, voce

Sergiu Cătană electronice, percuție

Prezența lor scenică a fost diferită de absolut toate celelate, se vedea de la o poștă că nu sunt de pe malurile Dâmboviței! Kindlein cu o față de profesor de fizică, Cristina bine clădită, practicantă de yoga și arte marțiale și cu un fes purtat paștun pe cap iar Sergiu, care a stat chiar la masa noastră, cu o față de călugăr cuminte și cu părul strâns într-un coc rasta.

Trebuie să vă spunem încă o dată că publicul din sală a fost unul avizat. Chiar în fața scenei, primul rând de mese joase cu scaune, apoi o masă lungă până în spate la primelor trepte, în jurul căreia se aflau Lupașcu & Company, prieteni și colaboratori, toți full de muzică. Acolo era prezent și prietenul nostru vechi, Radu Birișteică, unul dintre sponsorii festivalului. Aplauzele lor furtunoase au dat întotdeauna măsura calității actului muzical de pe scenă.

Spectacolul a început calm, sub sunet de flaut și ritm lent de balans, undeva între jazz și blues. Intensitatea a crescut permanent până la finalul cu aplauze frenetice. Vocea mixată, în stil anii 30 a lui Emil a fost completată de vocea caldă, uneori cu accente dure a Cristinei. Funkul, jazzul, un pic de alternativ, un pic de hip, de rap, soul și câte și mai câte. Un show fascinant, captivant, inedit, cu reveniri permanente la blues. Un rol aparte l-a avut și instrumentul de suflat aborigen, didgeridoo, care a mutat originea bluesului pe al cincelea continent.

Cristina provine din jazz, Sergiu din indi, alternative rock, neo punk iar Emil din folk, alternative folk așa că experiența fiecăruia dintre ei a trebuit drămuită și aranjată cu multă migală să sune într-un mare, fel spre o bază de blues.

Acest concert trebuie neapărat văzut și ascultat, căutați înregistrarea cu ei și veți simți satisfacția pe care am avut-o și noi.

Aplauzele furtunoase de la sfârșit au adus mult zâmbet pe fețele artiștilor, care au refuzat însă, politicos, un bis.

Am plecat în căutarea artiștilor pentru o serie de lămuriri asupra a ceea ce a fost pe scenă. I-am găsit la o masă, pe terasă, pe Emil Kindlein și Sergiu Cătană. Am discutat un pic despre ce putem înțelege prin bluesul progresist prezentat de ei și am concluzionat că a fost vorba de mult fusion, progresiv. Am întrebat și de ce nu a fost bis și am aflat că întregul concert este un concept în care expunerea progresează spre un final apoteotic așa că, o revenire mai jos de asta nu se poate. Ne-a spus și ce microfon a folosit la voce Emil și că ei au venit cu sunetul gata pregătit și încorporat în mixerul de lângă Sergiu. Așa am înțeles de ce Sergiu a stat mult în stânga scenei, totul fiind la cheie.

Ulterior am găsit-o la scenă și pe Cristina pe care am felicitat-o călduros, stângându-i mâna.

La finalul articolului veți găsi într-un mic clip secvențe din concertul de poveste.

O foarte bună școală de cultură muzicală acest festival!

Stela Feldrihan, Cătălin Statie

https://www.youtube.com/watch?v=79t9aN-xQIo

Video/URBAN BLUES FEST Spring Edition. Friday Jazz Blues. MIDNIGHT BUZZ la The PUB Universității

Primii din prima seară, după o prezentare a ultracunoscutului om de jazz, Florian Lungu, au fost tinerii brașoveni de la Midnight Buzz. Aflați în fața unei săli sold-out și plină de cunoscători în ale jazzului și bluesului, ei au arătat de ce au fost invitați. Mult talent, stil antrenant, imagine scenică perfectă, conpoziții proprii, au reprezentat rețeta perfectă pentru atragerea tinerilor spre acest gen de muzică. Next generation în jazz după spusele Marelui Florian.

Nu este prima trupă de tineri cu sonorități proaspete despre care scriem. Un fusion perfect al jazzului cu alte stiluri, menit să capteze noua generație de fani.

După părerea noastră cea mai importantă notă adăugată jazzului în concertul de aseară a fost cea de Soul.

Noi, fiind din tinerețe mari fani James Brown, am simțit parfumul muzicii Soul încă de la primele acorduri. Un minunat mod de a face sala să vibreze și să se încălzească pentru tot ce va urma. Stilul impus de cunoscuta Sade Adu sau de Chris Rea s-a putut auzi într-o formă perfectă pe scena de la The PUB Universității. Radu Gorgu nu și-a putut ascunde satisfacția.

O muzică sofisticată și foarte plăcută, care te duce cu gândul la vara ce va veni, ON THE BEACH.

Muzicieni foarte buni, au cântat extraordinar, secția ritmică fiind, după părerea noastră, punctul forte al lor. Și prietenul Viorel, cu mulți ani de cântat în spate, mi-a dat dreptate. Pe basist l-am felicitat personal. Și funk-ul a fost prezent într-o manieră surprinzătoare.

Angelina Rudneva – vocals and keyboards

Costi Popescu – drums

Lucian Bragar – keyboards

Tudor Asciu – bass

Cristian Tîrsan – guitar

Prezență seducătoare, posesoare a unei voci minunate, frumoasa blondă cu picioare lungi a întregit ceea ce noi numim imagine scenică perfectă, fără de care nu te poți impune în fața spectatorilor de azi și din viitoarea generație.

Viorel Marinache, implicat în prezentarea festivalului, ne-a trimis lista cu piesele celor de la Midnight Buzz: Naked in the sun, Tic Tac/Tango Man, Chase, Flying Low, Electrical Sundance, Glass Wall, Fragment Of Life.

Bravo lui Radu Lupașcu și prietenilor noștri din echipa de organizare pentru acest început de festival. Au ce să învețe și alții din profesionalismul lor. Și rețineți, numai trupe românești. În underground.

“Un festival cu personalitate, cu 100% prezență românească, cu trei premiere muzicale din Brașov, Timișoara și Cluj Napoca, cu două evenimente conexe: PUB Music Marketplace, prima ediție a unui târg de viniluri și lansarea oficială a cărții bluesului românesc, Blue Made in Romania, o manifestare artistică de excepție creată pentru educația, bucuria și confortul fanilor bluesului din București.” (Radu Lupașcu)

Stela Feldrihan, Cătălin Statie

https://www.youtube.com/watch?v=nVlMAg_4fOY

Video/URBAN BLUES FEST BUCUREȘTI, Spring Edition@ The PUB Universității. Blues Guitar & Party Night. Nightlosers

Blues ardelenesc

Formula de succes prin care trupa Nightlosers a cucerit respectul fanilor muzicii care nu moare se numește blues ardelenesc. Adică blues (american) croșetat pe tiparul folclorului din Ardeal, graiul bucuriei și al rodniciei pământului. Fani de peste tot, vin cu sutele la concertele trupei, pline de bucuria de a trăi și dansa, de a-și mângâia sălășluința prozaică.

Grupul Nightlosers a fost înființat în Cluj Napoca în 1994, după mai multe întâlniri la chefuri dansante sau de club, unde petrecerile țineau până dimineața și de aici, probabil, că le vine și numele.

„Cântă blues ardelenesc, un etno-blues construit ca display muzical postmodern, în care acordurile serioase ale bluesului american sunt piperate cu intervenții etno române, maghiare și țigănești, montate în conformitate cu o imagine (a formației) desprinsă dintr-un film autoironic, în care un grup de țărănoi bețivi au ajuns întâmplător pe o scenă.“ (Nightlosers)

În cei peste 27 de ani de existență, au reprezentat cu mare succes România în aproape toate țările Europei, dar și în câteva orașe din Statele Unite și Canada. Publicul gustă din plin hiturile lor: Bețivan Ratat, Shame Shame Shame și Dragostea-i ca și o râie, piese ce reflectă și umorul fin al trupei, al liderului, Hanno Hoefer. Puțină lume știe că Hanno este un apreciat scenarist și regizor, dintre scurt metrajele sale amintesc: Telefon în străinătate – 1998, Dincolo – 2000, Ajutoare umanitare – 2002, Amintiri din epoca de aur – 2009 (împreună cu Cristian Mungiu) și Cod Roșu – 2012.

Componența actuală este: Hanno Hoefer (voce, chitară, muzicuță, washboard); Géza Grunzó (keyboard), Claudiu Nașu Purcărin (tobe), Jimi El Laco (vioară, chitară, mandolină, banjo, bouzouki) Lucian Ștain Pop (bas electric, contrabas) și Péter Attila (braci, inginer de sunet).

Am extras câteva pasaje din cele multele scrise de Radu Lupașcu despre acești vechi bluesmani. Orice prezență a lor pe scenă este un show. Vă dați seama ce va fi pe scenă într-o ultimă zi de festival cu acești oameni, încheind apoteotic trei zile de muzică de cea mai bună calitate ?

Așa că veniți să-i vedem in direct, pe scenă!

Contacte Culturale

https://www.youtube.com/watch?v=8dhKBIOVxA8

Video/URBAN BLUES FAST Spring Edition. Friday Jazz Blues. RALU STOICA & SORIN ROMANESCU

Așa cum v-am anunțat, alternăm zilele festivalului și revenim la prima zi. Al doilea show a fost susținut de două nume solid consacrate pe scena de jazz de la noi, Ralu Stoica și Sorin Romanescu. Foarte apreciați de publicul avizat prezent în sală, profesioniști care nu lasă garda jos.

Noi am fost de mai multe ori prezenți la spectacolele celor doi interpreți, apreciindu-i pe fiecare, în parte. Dar niciodată, până acum, nu i-am văzut împreună. Am fost curioși să vedem efectul. Cu o sală plină de cunoscători, care au aplaudat frenetic, cei doi nu s-au lăsat mai prejos și au dat naștere unui concert de zile mari. Și nu a fost nevoie de mai mult de o voce și o chitară.

Cele mai multe aplauze le-au atras improvizațiile. Jocul vocii și al chitării, virtuozitatea celor doi, repertoriul cunoscut și publicul avid de jazz au făcut ca The PUB Universității să-și susțină în continuare numele de Centru Cultural, așa cum l-a descris prietenul nostru Manea Mihai croco.

I-am felicitat pe cei doi, pe Ralu la masa Tomaselli, unde poate fi găsită de obicei, iar pe Sorin l-am prins în partea cealaltă a scenei pentru sincerele noastre aprecieri.

”Păi cum, maestre, emoții, după atâția ani de jazz?”. ”Dacă nu aș mai avea emoții ar însemna că nu mai mi-ar face plăcere!”…(în dialog cu Sorin Romanescu)

Nu toată lumea este atrasă de un recital în doi. Dar a fost ceva extraordinar.

Invitatul nostru, Radu Molnar, mult umblat prin sferele înalte ale culturii românești, a apreciat mult actul artistic de pe scenă.

Ce mână bună are Radu Lupașcu!

Stela Feldrihan, Cătălin Statie

https://www.youtube.com/watch?v=SiEeLpg9im4

Video/URBAN BLUES FEST Spring Edition. Three Side of The Blues. STORYTELLERS, Marcian Petrescu și Mihai Tacoi. La The PUB Universității

Ne-am gândit să alternăm, în articolele noastre, prezentarea celor desfășurate pe scenă. O trupă din prima zi, o trupă din a doua zi, o trupă din a treia zi, urmând să revenim. Să nu înebunim lumea numai cu jazz sau numai cu blues.

Așa că, în acest articol îi prezentăm, nu pentru prima dată, pe preferatul nostru, simpaticul Marcian Petrescu alături de Mihai Tacoi, în Storytellers-ul de poveste.

Înainte de a urca pe scenă i-am invitat pe cei doi la masa noastră ca să schimbăm câteva cuvinte. I-am avertizat că se vor confrunta cu o sală plină ochi de cunoscători, care vor vibra alături de ei de la început până la sfârșit.

După o prezentare de poveste, care va face obiectul unui alt articol, cei doi au urcat pe scenă în aplauzele celor prezenți. Imediat cei doi au simțit sala și-au dat sema cu ce se confruntă și și-au dat drumul într-un mare fel. De mult nu l-am mai văzut pe Marcian într-o așa mare vervă. Care imediat s-a transmis la Mihai Tacoi. Muzicuțele lui Marcian, proaspăt reparate, au sunat de vis. Vocea de Elvis a lui Mihai s-a auzit mai clar ca niciodată.

Iar sala, ce să mai spunem…a aplaudat, a urlat, a fluierat de plăcere pe tot parcursul concertului. Asta s-a transmis pe scenă și uite așa, acest festival a continuat să fie o mare prietenie între artiști și public. Și unii și alții considerând acest prim festival de România, o mare reușită.

După concert Marcian a revenit la masa noastră unde a fost asaltat de fani, prietenul nostru oferindu-le toate CD-urile ce le mai avea pe la el, cu autograf bineînțeles.

Noi le-am spus celor doi că au fost fenomenali, Marcian, modest spunând că sunetul făcut de Pipaiu le-a dat posisibilitatea să se exprime la maxim.

Cam așa se desfășoară acest festival de StoryTellers, gândit și pus în practică de Radu Lupașcu și echipa sa.

Stela Feldrihan, Cătălin Statie

https://www.youtube.com/watch?v=U-f7-WJZ-VA

Video/PREZENTARE CU CÂNTEC LA PROPRIU LA URBAN BLUES FEST, SPRING EDITION @ THE PUB UNIVERSITĂȚII

S-a scris despre Urban Blues Fest Spring Edition care a avut loc în perioada 15, 16, 17 aprilie la The Pub Universității și cu siguranță se va mai scrie despre trupele care au urcat pe scenă seară de seară. Însă mie, și nu numai, mi s-a părut inedit modul în care a avut loc prezentarea artiștilor în zilele de 16 și 17 aprilie.

Viorel Marinache, talentat și cunoscut chitarist și Laura Cernea, o foarte tânără speranță a muzicii românești, posesoare a unei voci extraordinare, au ales să prezinte acest eveniment într-un mod pe care personal nu l-am mai întâlnit până acum: cântând! Piese ca Hoochie Coochie Woman, Tennessee Whiskey, Do It Like a Dude sau Ain’t No Sunshine au însoțit prezentarea fiecărei trupe care a urcat pe scena Urban Blue Fest în serile de 16 și 17 aprilie. Și asta pentru că, înainte de a fi prezentatorii acestui festival, cei doi sunt niște artiști desăvârșiți. Laura și Viorel au reprezentat o adevărată surpriză pentru toți cei prezenți, interpretând cântecele într-o manieră proprie.

Dar eu zic să lăsăm imaginile video să vorbească!

Aniela Rotari

https://www.youtube.com/watch?v=UNlmJ8EbzIA&t=36s

De necrezut dar de ani buni, Bucurestiul nu a mai avut un festival de Blues in timp ce peste tot in tara apar in fiecare an, noi “petreceri” pentru impatimitii acestui gen muzical. Iata ca in 2022, la initiativa generoasa a lui Radu Lupascu, a fost zamislit URBAN BLUES FEST, tinut la The Pub, un loc minunat si extrem de dotat pentru astfel de intamplari artistice.

Prima editie, a fost mai mult decat un festival, a fost un mini hub de event-uri legate de muzica, Radu Lupascu lansandu-si Enciclopedia in 2 volume, Blues Made in Romania, in care sunt mentionati TOTI cei care au cantat Blues in aceasta tara. A mai fost organizat si un targ de viniluri si cd-uri care a fost o adevarata Nirvana pentru colectionari si pasionati.

Festivalul in sine a fost, pe parcursul celor 3 seri, extrem de divers incepand cu o seara jazzy, avand-ul ca prezentator pe insusi Florian Lungu zis Mosu si care ne-a dovedit inca odata, ca este cel mai bun in bransa sa.

Celelalte doua seri au fost dedicate bluesului cu trupe extrem de diverse care s-au completat una pe cealalta, acoperind mai multe zone ale acestui gen muzical. Radu a ales ca si prezentarea trupelor sa fie inedita, ea fiind asigurata de doi artisti care au interpretat piese standard ce se potriveau cu artistii ce urmau sa intre in scena.

Desi a inceput cu multe emotii, Urban Blues Fest a fost un succes total biletele fiind epuizate in totalitate, fapt ce a incurajat organizatorii sa programeze o a doua editie in Octombrie, editie care se anunta extrem de captivanta, avand si invitati din strainatate.

Bucurestiul isi ia revansa si are 2 editii de Urban Blues Fest in acelasi an!

Abia astept sa ma duc iar!

Cornel Stanciulescu

7 iulie 2022