Ecouri în presă – UBF#2

Culoarea aparte a UBF #2

A doua ediție UBF a demonstrat faptul că bluesul este în continuare la mare prețuire și acest lucru se datorează și celor care s-au implicat în prezentarea evenimentelor de acest gen. Radu Lupașcu aduce, din nou, în actualitate valorile bluesului interpretat de artiștii români. Groovy Bastards, Soul Serenade și Burning Blues Band, ca să numesc doar vârfurile, au marcat cu profesionalism caracteristicile blues-ului, fiecare, în maniera sa. Un alt moment impresionant a fost prestația cvartetului condus de Gianluca D’Alessio într-o fuziune funk, jazz, Rock, blues demnă de orice mare scenă a lumii, ei fiind artiștii care l-au ajutat pe Dan Chebac să-și împlinească visul de a realiza noul material discografic. Ei au fost culoarea aparte a acestei ediții UBF chiar dacă nu au reprezentat genul muzical din titlul evenimentului. Este meritul lui Radu Lupașcu de a oferi publicului acest bonus binevenit. În concluzie, bluesul continuă să trăiască și datorită celor care l-au ridicat la rang de festival, într-o lume muzicală complexă și, deseori, sufocată de maculatură.

Ştefan Naftanailă

19 octombrie 2022

Normalitatea unui gest rarisim

La a doua ediție, de toamnă, a Urban Blues Fest, desfășurată pe parcursul a trei seri (14-16 octombrie 2022) la București, cei prezenți au fost martorii unui gest aproape unic – decizia prestigiosului muzician italian, Gianluca D’Alessio, și a membrilor trupei sale, de a mai rămâne o zi, pentru a fi alături de Dan Chebac, în concertul de lansare oficială a celui de-al doilea album al său – Nu mă cunoști… (2022).

Gianluca D’Alessio Band, cap de afiș, a încheiat fulminant prima zi a festivalului, iar Dan Chebac a deschis a doua seară alături de ei, continuare firească a colaborării excepționale care a dus la orchestrarea și finalizarea celor două albume recente (primul fiind Cîntece despre… Caii liberi – 2019) ale unuia dintre primii folkiști de incontestabilă valoare de la noi. Timp de o oră, am asistat, plini de emoție și bucurie, la o alternare, în echilibru perfect, a cântecelor de început și a celor mai noi din repertoriul artistului român. Primul – Celor ce nu iubesc arta – compus de Dan Chebac în 1972, confirmă, peste decenii, actualitatea versurilor poetului Adrian Păunescu. Un omagiu adus memoriei colegului de clasă și bunului său prieten, Doru Stănculescu, a fost Balada morții (1973), cântec foarte drag celui care ne-a părăsit anul trecut. Au urmat cântece de pe noul album, iar recitalul s-a încheiat cu Toți. La bis, piesa Caii liberi a electrizat sala. „Dacă v-a plăcut povestea, mai venim și-n altă seară”, a fost mesajul de final a lui Dan Chebac, ovaționat la scenă deschisă alături de prietenii lui italieni.

Locul de desfășurare a festivalului – The Pub Universității  – s-a dovedit neîncăpător în acea seară, o dovadă în plus a interesului nedisimulat pentru un eveniment artistic excepțional, protagoniștii fiind aplaudați în picioare de către cei prezenți.

Mulțumiri și felicitări meritate organizatorilor, în special domnului Radu Lupașcu, cel care a inițiat și a pus în practică acest proiect.

Ioana Doreanu

20 octombrie 2022

URBAN FEST, octombrie 2022

În inima unui București mohorât, prăfuit și insuportabil, spart din când în când de larma unor elevi și studenți care se duc la școală sau de veselia cu care este întâmpinat troleul 70, s-a înfipt o săgeată luminoasă: URBAN FEST. Un festival de muzică urbană aflat la a doua ediție care și-a propus să facă din toamnă o adevărată numărătoare a bobocilor muzicali. Că despre muzică este vorba. Despre muzica adunată din toată țara. Este de fapt un festival care permite tuturor amatorilor de muzică de calitate să facă o evaluare corectă a nivelului la care se situează fenomenul muzical autohton. Fie el folk, rock, blues sau fusion. Asta înseamnă că pe viitor dacă vrei să afli la ce nivel este produsul muzical indigen, dacă este contemporan cu cel occidental de valoare este musai să bifezi URBAN FEST care, sperăm, va avea o viață cât mai lungă. Personal, din cauza timpului, n-am putut participa decât la evoluția a două trupe excelente: Black River Blues Band din Satu Mare și Burning Blues Band din Timișoara. Agățat ca un mărțișor de toamnă la reverul acestor trupe a fost Southernman Robbie care a impresionat prin prestație, calitate și repertoriul care-l califică la un bun One Bluesman Show. Vocea, chitara, trompeta dânsului sunt la nivelul bluesului contemporan. Black River Blues Band este o trupă omogenă, de concert, genul de trupă căreia dacă-i dai o melodie oarecare scoate din ea un rock baban sau un blues remarcabil. O secție ritmică bună, trecută, se vede, prin numeroase prestații locale sau naționale. Apoi, am avut de-a face cu Burning Blues Band, alcătuită pentru acest eveniment din câțiva foști Survolaj, la care li s-a alăturat excelentul vocal și muzicuțist Bogy Nagy. Se simte valoarea Survolaj și în prestația noilor Burning Blues Band: compartimente bune de ritm, chitară solo, voce, solo muzicuță. Repertoriul Burning Blues Band este plăcut agresiv, comercial, de o calitate fără seamăn. Se vede la trupă o activitate îndelungată în ale concertului cu public, în ale rockului sau bluesului. Personal, deși ne-am dorit foarte mult acest lucru, nu am identificat nicio compoziție proprie a celor enumerați mai sus, precum nici în prestațiile celorlalți participanți le eveniment sau dacă au fost ele au trecut neobservate. Fără compoziții proprii, de calitate, nicio trupă autohtonă nu poate intra în line-up-ul marilor festivaluri europene sau mondiale așa cum ne-am dori. Dacă n-ar fi compus No Expectation, Hey Jude sau San Francisco Night, The Rolling Stones, The Beatles sau The Animals n-ar fi existat. Propunem ca pe viitor în cadrul URBAN FEST să ia ființă și o rubrică numită Compoziții Proprii, care să fie premiată în mod special. În afară de partea muzicală, URBAN FEST a avut și două manifestări excelente: târgul de carte de la care se putea cumpăra, de exemplu, Istoria Bluesului Românesc de Radu Lupașcu, și târgul de viniluri de la care se putea cumpăra, de exemplu, Weather Report. Numeroasele personalități ale fenomenului muzical autohton și nu numai care au călcat pragul URBAN FEST, Costin Petrescu, Hanno Hoefer, Cătălin Răzvan, Dan Chebac, Mircea Diaconu, George Mihăiță, Ioana Crăciunescu, Manea Mihai Croco, Nelu Stratone, Radu Birișteică, Denis Dinulescu sau Sergiu Cioiu dau greutate acestui festival aflat la ediția de toamnă. Pentru că alături de ediția din primăvară a URBAN FEST acest eveniment cultural s-a făcut simțit în media autohtonă, ca dovadă numeroasele apariții editoriale. Datorăm acest festival cultural preponderent muzical domnului Radu Lupașcu, un excelent amfitrion, și The Pub Universității, local amabil și deosebit de drăguț. Cu noi și cu muzica! Urăm cât mai multe ediții URBAN FEST și dacă, va fi posibil, în proiect să poată fi atrase televiziuni sau primăria de sector ar fi foarte bine. 

DENIS DINULESCU

20 octombrie 2022

Southernman Robbie. Reînvierea unui vechi stil de blues. Urban Blues Fest Autumn Edition. La The PUB Universității

Robert Cristian ZSUGYA aka Southernman Robbie este un cântăreț și compozitor de blues. Robert a reînviat un vechi stil de blues. Din sudul estic al Statelor Unite, stilul de blues este acela al muncitorului agricol american alb. Obosit de la munca câmpului, se așază pe prispa casei, pune bucata de tutun în colțul drept al gurii, ia chitara și începe să cânte. Transmite chitării toată oboseala acumulată. Cuvintele ies cu greu din gură, mai mult pe nas, în stilul acela forțat, să-l audă și vecinul sau iubita. Din când în când mai scuipă tutunul pe jos. Cântă despre lucruri simple, despre iubită, despre familie, despre tarlaua sa sau despre munca pe tarlaua altuia, despre viața grea. Nu-i pasă de”Jandarmul Lumii”, nu-I pasă de chinezi, europeni sau altceva. Viața de zi cu zi este grea, o gură de wisckey și la culcare sau la făcut copii.

După părerea noastră, muzica lui Southerman Robbie reînvie și această etapă de dezvoltare a bluesului american. Îmbrăcat ca pe vremea aceea, cântând cu gura într-o parte dar cu sonoritatea actuală a reușit să țină publicu în priză mai mult de o oră și jumătate. S-a folosit de chitară acustică și chitară dobro și de o trompetă simplă, fără pistoane. Muzica lui a plăcut mult, nu a surprins prezența lui la festival, a fost chiar binevenită în condițiile care Urban Blues Fest a promovat muzicieni cu stiluri proprii bine definite. Despre unii am scris deja, despre alții vom mai scrie.

O să facem, inspirați de stilul lui Southerman Robbie, un pic de istorie. Din rândul truditorilor pe câmp afiliați acestui stil s-au ridicat o serie de cântăreți revoluționari, care aveau un autoturism Fort T și o chitară de gât. Mergeau din tarla în tarla și le cântau oamenilor despre viața lor grea și încerau să-I emancipeze. Blues, folk sau country. Cântau pentru un blid de mâncare și un galon de benzină. După câteva melodii trebuiau să fugă pentru că apăreau bătăușii proprietarilor în camioane sau poliția cu girofar. De asta bluesul este atât de popular. Urban Blues Fest este un foarte bun prilej de cunoaștere a bluesului în profunzimea sa. Și prezintă publicului atât pe cei care cântă cover-uri cât și pe cei  cu compoziții proprii. Pe cei cu stilul clasic din perioada de boom și pe cei ce renasc stiluri mai vechi.

Stela Feldrihan, Cătălin Statie

Ediţia de toamnă a URBAN BLUES FEST a fost un succes

A doua ediţie Urban Blues Fest s-a desfăşurat în weekendul 14-16 octombrie 2022 la The Pub şi a reunit la The Pub peste 35 de artişti şi mai bine de 600 participanţi. În decursul celor 3 zile au urcat pe scenă: Green Ties, The Groovy Bastards, Gianluca D’Alessio, Soul Serenade, Hanno Hoefer, Black River Blues Band, Ride On Band, Roxana Stroe, Cătălin Răsvan, Nicu Geororiu, Cristian Sandu „Electroputere”, Southerman Robbie, Baldovin Blues Band, Adrian „Geagea” Mariaș, Rareş Totu, Burning Blues Band. Tuturor, organizatorii le adresează felicitări şi mulţumiri.

În ceea ce priveşte târgul de vinyluri The Pub Music Marketplace, la care intrarea a fost liberă, în decursul celor 7 ore în care târgul a funcţionat au trecut printre standurile găzduite pe terasa The Pub încă câteva sute de bucureşteni.

Evenimentul a însumat şi două expoziţii foto, 2 lansări de album – printre care primul album de blues pe vinyl, 3 lansări de carte şi prezentarea chitarelor artizanale Criman. Toate acestea contribuit la consacrarea un trainic festival de blues în inima capitalei, iar o nouă ediţie este deja în pregătire pentru primăvara lui 2023!

Radu Lupaşcu, iniţiator şi event manager a sintetizat experienţa Urban Blues Fest Autumn Edition 2022 astfel: „Mulţumesc tuturor de prezenţă, muzicieni şi spectatori, personalului de la The Pub Universităţii şi staff-ului UBF! V-am simţit pe toţi aproape şi ne-aţi ajutat să împărtăşim bucuria artei sunetelor tuturor celor vrednici de ea.

Ziua de sâmbătă mi-a depăşit toate aşteptările. Nu am văzut niciodată clubul atât de plin, cu feţe atât de mulţumite şi bucuroase de spectacolul oferit! Cu Mircea Diaconu, Sergiu Cioiu, George Mihăiţă, Mircea Florian, Costin Petrescu, Nicky Oaigăn, Alexandru Mamina, Ştefan Naftanailă, Nelu Stratone, Iulian Ignat, Bogdan Popa, Radu Birişteică, Miki Căpitanu, Attila Pilbath, Alin Ludu Dumbravă şi mulţi, mulţi, mulţi alţii am petrecut clipe minunate la lansarea excepţionalului album, ‘Nu mă cunoşti’ al cantautorului DAN CHEBAC, care ne-a oferit un concert de neuitat împreună cu Gianluca D’Alessio, Luca Fareri, Sebastiano Marino, Fabio Crespiatico şi Fabrizio Vanni. Nu uit să menţionez şi minunată echipă tehnică a festivalului, fără de care nu reuşeam acest eveniment, Pipaiu, Tony, CroCo şi Viorel!” (Radu Lupaşcu)

Iar cantautorul Dan Chebac a completat:

Caro Luca Fareri, è stato meraviglioso!!

Vă mulțumim pentru profesionalism, pentru muzica excelentă, pentru emoțiile frumoase trăite împreună și nu pentru ultima, pentru prietenia voastră și pentru multe, multe râsete! Mă alătur mulțumirilor și felicitărilor voastre pentru noii tăi fani, The Groovy Bastards, precum și pentru toți cei care ne-au ‘răsfățat’ zilele acestea: Lupaşcu Radu Ioan, Viorel Marinache (prietenul nostru fără cont FB), Aniela Rotari, George Sărluceanu, Manea Mihai-CroCo, Gabi Pipaiu Andrieş şi toţi prietenii care ne-au ajutat cu logistica şi în general cu buna funcţionare a acestor două zile minunate de muzică. Mulțumiri din suflet publicului, care a participat cu entuziasm și în număr mare!”

O nouă ediţie Urban Blue Fest este deja în pregătire pentru primăvara anului 2023.

Ruxia Sandru

Green Ties. Bluesul Ceahlăului la Trocadero. În concert la Urban Blues Fest Autumn Edition

Green Ties, Asociația, a fost organizatorul festivalului Urban Blues Fest Autumn Edition ce s-a desfășurat la The PUB Universității, Trocadero. Green Ties este un concept, itinerant, despre muzică și natură, cu precădere despre munte, în principal despre Ceahlău. Green Ties este trupa lui George Sărluceanu, îl are ca lider pe George Sărluceanu, cântă compozițiile lui George Sărluceanu, era normal ca trupa să cânte în deschiderea festivalului. Bluesul Ceahlăului la Trocadero!

Trupa ne-a încântat cu un blues, rock, country, folk antrenant, disciplinat, moderat și ușor de digerat. Bun pentru încălzirea sufletelor și urechilor pentru ce va veni. Trupa a sunat foarte bine într-o formula clasică de chitară și voce, bas, tobe și clape. Cu versuri pământești. Două dintre piesele de început vi le prezentăm noi. Ne-a plăcut foarte mult că George a amintit de marele nostru campion, acum trecut la eternul orient, Ivan Patzaichin, cu care a avut o strânsă legătură. Mai sunt unii dintre noi care au urmărit în direct acea memorabilă cursă de campionat mondial câștigată cu pagaia ruptă și peticită. Sau de cursa lui Ivan cu 1 minut la primul sfert, 2 minute la al doile sfert, 3 minute la al treilea sfert, 4 minute la final. După ceas!

Asta înseamnă dragoste de munte, de apă, de sport, de viață! Toate exprimate de muzica Green Ties. Green Ties a pus suflet pe sufletele noastre în chiar prima zi de festival.

Stela Feldrihan, Cătălin Statie

Târgul de Viniluri la Urban Blues Fest Autumn Edition.

Târgul de viniluri de la festivalul amintit a avut o altă locație. În perimetrul The PUB Universității aflat în scuarul statuilor de la Universitate. ”A fost scos afară” din club. Să fie primul pas spre un URBAN BLUES FESTIVAL cu scena în scuarul statuilor la o ediție viitoare? Manifestarea este păstorită, printre alții, de doi împătimiți ai vinilurilor, Radu Lupașcu și Manea Mihai croco, ultimul fiind și cel ce se ocupă efectiv de acesta. Cunoaștem patima asta pentru viniluri, unii dintre noi și-au vândut cândva cartela de masă studențescă ca să-și cumpere viniluri.

Stela Feldrihan, Cătălin Statie

Parteneri